Društvene mreže i njihova popularnost u Hrvatskoj
Popularizacijom interneta i njegovom sve većom pojavnosti u domovima te pojavom pametnih telefona koji su nudili povezivanje s internetom, u Hrvatskoj su društvene mreže postajale sve popularnije. Prva društvena mreža koja se pojavila u Hrvatskoj bio je Facebook kojem su se u kratkom roku pridružili mnogi, prvenstveno zbog njegove prvotne namjene.
Korištenjem Facebooka ljudi su se tako međusobno povezivali i komunicirali bez potrebe za korištenjem poziva ili SMS poruka koje su se u to vrijeme puno naplaćivale. Nakon Facebooka u Hrvatskoj se 2015. godine pojavio Instagram koji u svojim počecima nije polučio uspjehe koji su se mogli mjeriti s uspjesima koje je kod korisnika ostvario Facebook.
Rast popularnosti Instagrama
Iako je uspon Instagrama u odnosu na uspon Facebooka tekao nešto sporije, istraživanja pokazuju da je u siječnju 2017. u Hrvatskoj bilo približno 390.000 korisnika Instagrama, a broj se brzo povećao na 730.000 četiri mjeseca kasnije, u svibnju 2017. S vremenom broj korisnika Instagrama sve je više rastao pa tako danas ukupan broj aktivnih korisnika Instagrama u Hrvatskoj iznosi oko 1,1 milijun.
Spolna raspodjela na ovoj društvenoj mreži gotovo je pola-pola pa tako Instagram u Hrvatskoj danas broji 590.000 korisnica (54 %) i 510.000 korisnika (46 %). Na povećan broj korisnika svakako je utjecala i činjenica da korisnici komuniciraju samo preko fotografija koje postavljaju na društvenu mrežu što je olakšalo komunikaciju i izbjeglo čitanje dugih postova i reagiranje na iste. Mreža je bila nova, zanimljiva i ono što je mladima najvažnije, bila je brza i slikovita.
Dominacija najstarije društvene mreže
Unatoč napretku Instagrama i sve većem broju korisnika koji su se počeli priključivati ovoj društvenoj mreži, Facebook je i dalje nastavio rasti i nije gubio svoje korisnike. Naime, čak i oni koji su bili oduševljeni Instagramom prilikom priključivanja istom nisu ugasili svoj profil na Facebooku pa on nije ni gubio svoje vjerne korisnike.
Prema statistikama, ukupan broj aktivnih korisnika Facebooka u Hrvatskoj je otprilike 1,9 milijuna, s otprilike 50:50 podjelom između žena i muškaraca, s 940.000 korisnica (49 %) i 960.000 korisnika (51 %).
Nešto stariji korisnici
Osim brojčane nadmoći korisnika Facebooka, istraživanja su pokazala i dobnu premoć nešto starijih korisnika na Facebooku pa su tako, prema rezultatima istraživanja, najaktivniji korisnici Facebooka u dobi od 25 do 34 godine, dok su najaktivniji korisnici Instagrama u dobi od 18 do 24 godine. Ipak, prema Arbonu, najaktivnije grupe korisnika Facebooka u 2016. bile su one u dobi od 13 do 24 godine, što implicira da je mlađa generacija u međuvremenu migrirala na Instagram.
Unatoč migraciji mlađih korisnika na Instragram, velik broj ljudi i danas aktivno koristi Facebook te ne planira gašenje svoga računa. I to posebno danas kada se velik broj medijskih kuća okrenuo Facebooku pa na istom nerijetko objavljuju sažetke svojih emisija ili pak linkove koji vode na njihove portale i digitalne inačice novina, dok na Instagramu ta praksa još nije u potpunosti zaživjela.
Hrvatski broj jedan
Kada se zbroje svi rezultati i postoci istraživanja o najpopularnijoj društvenoj mreži u Hrvatskoj, nagrada dobiva Facebook. Razlog tome leži u činjenici što je Facebook prva društvena mreža koja se pojavila te se korisnici priključivanjem drugim društvenim mrežama nisu odlučili ugasiti svoj profil, već im je Facebook ostao primarni izvor informacija, ali i komuniciranja s drugima. Stručnjaci smatraju da nove društvene mreže ipak neće tako lako skinuti Facebook s trona najpopularnije društvene mreže, ma koliko popularne postale.